Dans

Uppsala kulturskolas danslärare.
Lärare i dans vid Uppsala kulturskola (från vänster): Maria Larsson, Filippa Östling och Marielle Bergström.

Uppsala kulturskola har dansundervisning på tre ställen i kommunen:

Uppsala kulturskolas danssal på Björkgatan 26 (i gamla Bolandgymnasiets lokaler), Nannaskolan (Kungsgatan 26/Klostergatan 18) och Sävja kulturcentrum (Västgötaresan).

Stilar

Mixdans

I mixdansgrupperna arbetar vi med grundläggande teknik i jazz, street och modernt. Rytmik, musikalitet, koordination, styrka och flexibilitet tränas i olika övningar, koreografier och improvisationer. I slutet av varje termin erbjuds eleverna att delta i uppvisningar och föreställningar.

Mixdansgrupperna finns på olika nivåer och är för dansare från förskoleklass till och med årskurs 6.

Street

I streetdancegrupperna provar vi olika stilar från bland annat New School och Old School. Vi arbetar med grundläggande teknik där rytmik, tyngd och groove står i fokus. I slutet av varje termin erbjuds eleverna att delta i uppvisningar och föreställningar.

Streetdancegrupperna finns på olika nivåer och är för dansare från årskurs 4 till årskurs 8

Commercial

I commercial arbetar vi med att fördjupa och utveckla tekniken inom i första hand jazz. Rytmik, musikalitet, koordination, styrka och flexibilitet tränas i komplexa övningar, koreografier och improvisationer. I slutet av varje termin erbjuds eleverna att delta i uppvisningar och föreställningar.

Commercial är för dansare från årskurs 7 till och med det år dansaren fyller 20.

Fördjupningsgrupp

Detta är gruppen för dig som har dansat flertalet terminer och vill fördjupa dig ännu mer. Teknikträningen kommer att bli mer avancerad, övningarna mer utmanande, genomgångarna snabbare och uppvisningstillfällena fler.

För att kunna söka till fördjupningsgruppen behöver du delta i minst en annan av Uppsala kulturskolas dansgrupper. Terminen kommer att starta med två provtillfällen där alla som är intresserade får chansen att testa om nivån och tempot passar. I nuläget är gruppen kostnadsfri, förutsatt att du även deltar i en avgiftsbelagd kurs.

Fördjupningsgruppen är för dansare födda 2009–2012.

Dans utan krav

En kostnadsfri grupp för tjejer i högstadie- och gymnasieåldern där vi inte har några uppvisningar utan fokuserar på det egna välmåendet.
Läs mer om Dans utan krav (PDF, 221 KB)