Ansök till Uppsala kulturskola

Alla barn mellan 6 och 20 år som är folkbokförda i Uppsala kommun är välkomna till kommunens kulturskola.

Kulturskolan byter elevsystem

Inför höstterminen 2023 bytte Uppsala kulturskola elevsystem. I det nya systemet ser du som vill ansöka om en plats på kulturskolan direkt vilka platser som finns lediga och kan boka in dig på en ledig tid. När alla platser är fyllda finns möjlighet att göra en intresseanmälan, och skolan har då möjlighet att kontakta dig om en plats blir ledig under terminen.

Uppsala kulturskolas kurskatalog

Kan jag delta i flera kurser samtidigt?

För att så många barn som möjligt ska få möjligheten att spela hos oss så kan varje elev maximalt delta i två kurser samtidigt, varav maximalt en instrumentkurs. Individuell sångundervisning räknas som instrumentkurs. Dans, teater, kör, bild & form och FMT-metoden kan kombineras med instrumentalundervisningen. Observera att familjerabatten endast gäller ett ämne per barn, ytterligare ämne faktureras full avgift. Deltagande i kör är avgiftsfritt för den som spelar instrument.

Kör och orkester

Kör och orkester räknas som tilläggsundervisning och är kostnadsfritt för elever som spelar ett instrument hos oss. Elever kan även delta i kör separat. För information om avgift för endast kör se rubriken "avgifter" i högerspalten.

I Uppsala kommun finns flera aktörer som erbjuder barn och unga möjlighet att utöva kultur. Flera av dem får stöd till sin verksamhet från kommunen som Gottsunda dans och teater, Studiefrämjandets kulturskola och Österledskyrkans musikskola.

Uppsala kulturskolas expedition

Cecilia Ström/Martin Tell