Musiklek/rytmik

Lärare i musiklek och rytmik vid Uppsala kulturskola.Lärare i musiklek/rytmik, från vänster: Arvid Hedrenius, Peter Boivie, Mikaela Tännerus (knästående) och Ingrid Sivard.

Att leka med musik är en bra väg till att lära känna den, uppleva den och förstå den. I rytmikundervisningen använder vi hela kroppen i vårt musicerande. I början av nittonhundratalet fanns många idéer om nya pedagogiska vägar, och inom musikpedagogiken verkade Émile Jaques-Dalcroze (1865–1950). I sin undervisning på konservatoriet i Genève och genom sommarkurser i hela Europa skapade han en metod som i Sverige kallas rytmik, och finns som utbildningsprofil inom flera av musiklärarutbildningarna i landet.

På Uppsala kulturskola finns musiklek/rytmik sedan 2018 och används av många elever som en ingång till musiken. En del elever väljer först musiklek/rytmik för att därefter kunna bestämma sig för vilket instrument de gillar bäst att lyssna till och i förlängningen spela. Andra passar på att gå en kurs i musiklek/rytmik medan de väntar på att komma fram i kön till sitt favoritinstrument.

Vad gör vi på musikleken?

• Vi sjunger sånger, lyssnar på olika sorters musik och undersöker musikens puls, rytm och tonhöjd.
  • Vi visar vad vi hör med rörelser, spel på rytminstrument och skapande dans.
  • Vi lär oss mer om olika instrument, bland annat de som finns på kulturskolan.

Tider vårterminen 2023

Måndagar kl. 16.45: kurs för elever som tidigare har deltagit på musiklek & rytmik.

Måndagar kl. 17.35: nybörjarkurs.

Lokal: Fyrisskolan

Kursstart: 16 januari

Målgrupp: elever mellan 6 och 9 år

Sök lediga platser i Uppsala kulturskolas kurskatalog

OBS! Du måste vara folkbokförd i Uppsala kommun för att kunna söka.

Uppdaterad: