Bleckblåsinstrument

Bleckblåslärarna vid Uppsala kulturskola.
Lärare i bleckblåsinstrument på Uppsala kulturskola (från vänster): Mats Hamrin, Markus Ahlberg, Lisa Broberg, Marcus Alm och Emma Granstam.

Uppsala kulturskola erbjuder undervisning på följande bleckblåsinstrument:

Althorn (från 6 år)

Det är inte så många som vet hur ett althorn ser ut, men om man säger att det är en liten bastuba så förstår betydligt fler ungefär vad det är. Instrumentet spelas på samma sätt som trumpeten med ventiler men har en mörkare och rundare klang, lite som trombonen. Althornet är ett mycket bra instrument att börja spela när man är ny i kulturskolan. Anledningen är att althornet är lättare att hålla än både trumpeten, kornetten och trombonen, och storleken på munstycket gör det lätt att få en bra ton.

Baryton (från 7 år)

Baryton är en mindre släkting till tuban och ett mycket viktigt instrument i blåsorkestrar och brassband. Instrumentet kallas ibland skämtsamt för plåtcello eftersom det ofta får spela vackra melodier i tenorregistret.

Trombon (från 7 år)

Trombonen är ett bleckblåsinstrument med ett så kallat drag som man drar fram och tillbaka för att ändra tonhöjden. Läpparna hjälper också till för att bilda toner, som på alla bleckblåsinstrument. Trombonen har en mjuk och vacker ton och är viktig i alla typer av musik och orkestrar, från jazz, pop och rock till symfonisk musik.

Trumpet (från 7 år)

Pompa och ståt och festliga fanfarer, då ska det vara trumpet! Trumpeten har en stark och glansfull ton som inbjuder till just detta, men den kan också låta både känsligt och melodiskt. Tonen alstras med läpparna och tonhöjden ändras också med ventiler. Den är ett viktigt instrument i all slags musik både i solo och i orkestrar.

Eufonium (från 9 år)

Eufonium är en mindre tuba som man kan börja spela på även när man är yngre.

Tuba (från 9 år)

Tuban (bastuban) är det djupaste instrumentet, basinstrumentet, i bleckblåsfamiljen och försett med tre till sex ventiler. Tuban är ett viktigt orkesterinstrument i symfoniorkestern och i brassmusiksammanhang.

Valthorn (från 9 år)

Valthorn finns i många orkestertyper och är också ett viktigt soloinstrument i symfoniorkestern. Valthornet är ett bleckblåsinstrument som utvecklats från det ventillösa jakthornet. Ventilerna styrs med vänster hand. Höger hand sticks in i klockstycket, vilket påverkar intonationen, alltså tonhöjden.