Träblåsinstrument

Lärare i träblåsinstrument.
Lärare i träblåsinstrument, stående från vänster: Emma Angberg, Mats Broberg, Markus Kindlund, Tobias Hall, Martin Cederquist, Helena Hansson och Helena Olsson. Knästående från vänster: Mia Mattsson Hamrin och Oskar Forsberg.

Uppsala kulturskola erbjuder undervisning på följande träblåsinstrument:

Blockflöjt (från 7 år)

Blockflöjten är ett blåsinstrument som har funnits väldigt länge. Den är förmodligen ett av mänsklighetens äldsta, fortfarande använda, musikinstrument. Det är ganska enkelt att få ett bra ljud i en blockflöjt så man brukar lära sig att spela låtar ganska fort när man är nybörjare. Blockflöjten finns i många olika storlekar, den man brukar börja med är sopranblockflöjt.

Klarinett (från 7 år)

Klarinetten är ett träblåsinstrument som uppkom redan i slutet av 1600-talet, och som under 1700-talet blev upptäckt av framför allt Mozart. Klarinetten har ett stort tonomfång med olika karaktär i de olika registren, och den är ett mycket vanligt instrument i jazzsammanhang liksom i orkester.

Tvärflöjt (från 8 år)

Tvärflöjten är ett blåsinstrument med en lång historia. De äldre tvärflöjterna är gjorda i trä men numera är de tillverkade av metall. Det går att spela många typer av musik på tvärflöjten, allt från pop till klassiskt. Ljudet skapar man genom att blåsa som när man blåser i en flaska. Det fungerar bra att spela ihop med andra instrument i en stor orkester, med till exempel piano eller gitarr eller i en liten grupp med flera flöjter. Instrumentet är viktigt i symfoniorkestern.

Fagott (från 8 år)

Fagottens ton påminner mycket om människorösten. I de lägre registerna är tonen djup och dov. I mellanregistret är den varm och smälter väl in med de andra träblåsinstrumenten. På höjden är den mer nasal och genomträngande. Fagotten är ett viktigt orkesterinstrument.

Oboe (från 8 år)

Oboen är ett träblåsinstrument från 1600-talet. Den används mest i symfoniorkestrar och blåsorkestrar. Oboen liknar klarinetten till utseendet, men låter helt annorlunda. Oboen är ett starkt och viktigt soloinstrument, och många konserter har skrivits för just oboe.

Saxofon (från 8 år)

Saxofonen finns i många olika storlekar och tillhör gruppen träblåsinstrument trots att den vanligtvis är gjord av mässing. Detta beror på att saxofonens ljud skapas med hjälp av ett enkelt rörblad, precis som på klarinetten. Tekniken för att spela saxofon liknar också klarinettekniken. Saxofonen användes från början mestadels i marschorkestrar men blev sedan oerhört populär i jazzmusiken. I dag är den också ett av de mest använda blåsinstrumenten i populärmusik.