Gitarr och elgitarr

Lärare i gitarr och elgitarr vid Uppsala kulturskola.
Lärare i gitarr och elgitarr, bakre raden (från vänster): Leo Sörlin, Nicklas Lundberg, Alejandro Lemos, Tomas Landahl, Jonas Lefvert och Joel Wallander. Främre raden (från vänster): Anna Salmonsson, Magnus Stjernberg och Angus Keay.

Gitarren har en lång historia och fick sin nuvarande form runt mitten av 1800-talet. Då användes den framför allt till folkmusik, men under den andra halvan av 1800-talet började gitarren användas mer allmänt i konsertmusik. En akustisk gitarr är en gitarr som inte har någon mikrofon eller är kopplad till något elektriskt. Den utnyttjar helt och hållet akustiken som finns i resonanslådan och i träet. En vanlig modell av akustisk gitarr kallas för klassisk eller "spansk" gitarr. Oftast används nylonsträngar till akustiska gitarrer, men även stålsträngar förekommer.

Elgitarren är en vidareutveckling av den akustiska gitarren. Några skillnader är bland annat att den är lite mindre, att kroppen inte är ihålig och att ljudet från strängarna förstärks via mikrofoner genom en gitarrförstärkare. Elgitarren används i stort sett inom alla moderna musikstilar som rock, pop, blues, jazz, country och funk.

Du kan anmäla dig till akustisk gitarr det år du fyller 7 år. Du kan anmäla dig till elgitarr det år du fyller 9 år.