Erasmus+

Erasmus+ är EU:s program för utbildning, ungdomar och idrott. Programmet har en budget på cirka 14,7 miljarder euro och ska ge över fyra miljoner européer möjlighet att studera, praktisera och få andra erfarenheter utomlands. Uppsala kulturskola har beviljats medel ur Erasmus+ till ett utbytesprogram under 2025. Projektet kommer att genomföras i samarbete med Leo Kestenberg Musikschule i Berlin.

2025

Piano Without Borders

Partner: Leo Kestenberg Musikschule, Berlin (Tyskland)

Deltagare: Sexton pianospelande ungdomar i åldrarna 13 till 19 år.

Länk till projektet

Projektets mål/syfte

Detta är en fortsättning av vårt samarbete med Leo Kestenberg Musikschule. Målet är att skapa ett forum där unga kan diskutera förutsättningar och begränsningar i sitt musikskapande, men också bredare frågor, som kulturella och existentiella ämnen. Vi vill ge ungdomarna verktygen för detta, men vi vill också låta dem skapa egna verktyg för att kunna genomföra detta projekt på sina egna villkor. Följande punkter utformade målen för detta projekt:

  1. Musikalisk och konstnärlig utveckling.
  2. Socialt och kulturellt utbyte.
  3. Bygga ett livslångt lärande.

Projektets huvudaktiviteter

Projektet inleds med digitala möten och ett pågående digitalt utbyte mellan ungdomarna, inför de fysiska träffarna.

Två veckolånga, fysiska träffar kommer att genomföras; en på våren på Uppsala kulturskola och den andra på hösten på Leo Kestenberg Musikschule. Utbytet kommer att innehålla pianoworkshops, individuella lektioner, grupplektioner och konserter med alla ungdomar. Musicerandet balanseras med sociala och kulturella aktiviteter.

2024

Uppsala kulturskola beviljades medel ur Erasmus+ till två utbytesprogram under 2024, och vi var dessutom värd för ett tredje utbytesprogram i april 2024. Projekten genomfördes i samarbete med Leo Kestenberg Musikschule, Tyskland och Conservatorio Profesional de Música de Vigo, Spanien.

Piano Without Borders

Se konserten från Schönebergs rådhus i Berlin 13 oktober 2024

Partner: Leo Kestenberg Musikschule, Berlin (Tyskland)

Deltagare: Sexton pianospelande ungdomar i åldrarna 13 till 19 år.

Länk till projektet

Projektets mål/syfte

Målet var att skapa ett forum där unga kan diskutera förutsättningar och begränsningar i sitt musikskapande, men också bredare frågor, som kulturella och existentiella ämnen. Vi avsåg att ge ungdomarna verktygen för detta, men vi ville också låta dem skapa egna verktyg för att kunna genomföra detta projekt på sina egna villkor. Följande punkter utformade målen för detta projekt:

  1. Musikalisk och konstnärlig utveckling.
  2. Socialt och kulturellt utbyte.
  3. Bygga ett livslångt lärande.

Projektets huvudaktiviteter

Projektet inleddes med digitala möten och ett pågående utbyte mellan ungdomarna, inför de fysiska träffarna. Två planeringsträffar mellan gruppledarna skedde i förväg (en i Tyskland, en i Sverige), för att säkerställa allt inför ungdomsutbytet.

Två veckolånga, fysiska träffar genomfördes; en på våren på Uppsala kulturskola, och den andra på hösten på Leo Kestenberg Musikschule. Utbytet innehöll pianoworkshops, individuella lektioner, grupplektioner och konserter med alla ungdomar. Musicerandet balanserades med sociala och kulturella aktiviteter.

Musical Exchanges Without Borders

Partner: Conservatorio Profesional de Música de Vigo (Spanien)

Deltagare: Fem lärare (altfiol, cello, fiol, gitarr och klarinett).

Länk till projektet

Projektets mål/syfte

Projektets mål var att få nya färdigheter och kompetenser inom specifika ämnen och områden i vårt arbete med ungdomar. Genom jobbskuggning och möten använde vi oss av datainsamling och delning, jämförelse, granskning och förnyelse, samt en pedagogisk, didaktisk, metodisk reflektion angående vårt gemensamma arbete med ungdomar, och med hänsyn till följande:

  1. Orkester och ensemblenivåer – från nybörjare till avancerad.
  2. Ensemble- och kammarmusik och tillhörande undervisningssystem.
  3. Kulturspecifik repertoar, läromedel och litteratur.
  4. Organisatoriska och förberedande tekniker gällande undervisning av ungdomar.
  5. Organisatoriska och förberedande tekniker gällande ackompanjemang av ungdomar.
  6. Digitala verktyg.
  7. Läromedel, notskrift, litteratur och bibliotek.
  8. Strategier för inkludering och mångfald.
  9. Inflytande och demokratisk röst.
  10. Miljövänliga metoder.
  11. Den lokala kulturen, historiken, konsten och tillhörande aktiviteter av relevans för att arbeta med unga människor.
  12. Varför våra organisationer finns och vårt sammanhang i lokalsamhället.
  13. Undersöka och diskutera organisationernas sammanhang i kulturlivet och den roll lärarna har i lokalsamhället.

Projektets huvudaktiviteter

Projektet inleddes med digitala möten och utbyte mellan lärarna, inför den fysiska träffen. En planeringsträff skedde på våren i Vigo, Spanien, och en veckolång, fysisk träff genomfördes under hösten på Conservatorio Profesional de Música de Vigo, Spanien.

KA121

Uppsala kulturskola var värd för ett KA121-projekt, 8–19 april.

Hör utbyteselever från Spanien berätta om Erasmus+-projektet i Uppsala kulturskolas podd #12

Partner: Conservatorio Profesional de Música de Vigo (Spanien)

Deltagare: Tre elever (gitarr, piano och saxofon) från Conservatorio Profesional de Música de Vigo besökte Uppsala kulturskola tillsammans med skolans studierektor.

Projektets huvudaktiviteter

Projektet inleddes med förberedande digitala möten. Under besöket fanns ett schema med lektionsbesök, individuella lektioner, grupplektioner och konserter. Musicerandet balanserades med sociala och kulturella aktiviteter.         
 

Mer information

Angus Keay
Erasmusansvarig

Uppdaterad: